Dagens frukostsmoothie:
 
Spenat, apelsinjuice, ingefära, äpple, kvarg och yoghurt.
 
Nu ska ni få höra min smoothiehistoria!
Sen jag började pendla denna terminen har jag börjat dricka smoothies till frukost. Innan i mitt liv har jag varit en riktig mackätare, när jag hörde om folk som drack smoothies till frukost tänkte jag "men herregud, det kan man ju inte bli mätt på!!". Men jo. Speciellt om man har kvarg i smoothien! Då kan man stå sig 7-12 utan problem. Sen beror det ju på hur mycket smoothie man har också, jag brukar göra i en vattenflaska som rymmer 0,5L.
I alla fall: i början hade jag med mig matlådor med yoghurt och hallon och lite müsli, men när jag x antal gånger varit med om att jag inte fått nån sittplats (och det blir lite jobbigt att äta yoghurten ståendes i tågträngsel) kom jag på att jag skulle göra smoothies av det istället! Så det började med en hallonsmoothie. Hallon och yoghurt. Punkt. Jag var inte så belevad i smoothievärlden då. Varierade lite med yoghurt blåbär, och yoghurt hallonochblåbär! Det var min frukost varje dag i ca 2 månader. Det kanske låter tråkigt, men bär är ju gott så jag tröttnade inte direkt :P 
MEN! Sen kom min smoothierevolution! En kompis som var på diet mot sin autoimmuna sjukdom hade en smoothie med sig till lunch en dag, jag fick smaka lite av den och blev helt chockad av vad som var i! Spenat, avokado, ingefära, apelsinjuice, blåbär, hallon, kokosmjöl. Och den smakade ingenting av spenat eller avokade nånstans. "Wow! Vilket lätt sätt att få i sig massa nyttiga grönsaker och göra smoothien lite mer mättande!" Tänkte jag och det var då jag började experimentera mer själv! Främst då med avokade och spenat som bas, och så kokosmjölk, ingefära, äpple, kanel, mango, broccolistjälk, ja lite allt möjligt (inte allt tillsammans dock men det fattar ni väl haha!). Många smoothies har blivit bra och några har blivit riktigt osmakliga (men jag drack dem ändå för inte kan jag slänga den dyra frukten bara för att jag mixat ihop fel saker :P). Och vissa har blivit bra i smaken men tråkiga i färgen, tex är spenat och hallon en väldigt dålig kombination, spenat gör smoothien starkt grön och hallonen har inte tillräckligt med färg för att göra den röd men tillräckligt mycket färg för att göra den grådaskig! En hel avokado ger väldigt mycket avokadosmak, oavsett hur mycket bär man slänger i. Citron döljer smaken av en misslyckad smoothie väldig bra men är sjukt surt att dricka på morgonen när smaklökarna är som känsligast!
Såå numera skulle jag kalla mig en smoothiefantast. Dock har jag mycket kvar att upptäcka av smoothievärlden, men den senaste månadens smoothisar har varit mycket mer spännande än mina första! Jag måste bara köpa mig en fetbra stavmixer till nästa termin (för den vi har i korridoren kan bara mixa en viss tid innan den blir varm och luktar lite bränd plast :P) och sen är mina smoothiemöjligheter oändliga! Så om nån har något bra recept över en matig smoothie tar jag gärna emot! :)

Kommentera

Publiceras ej