Idag var jag på hjärtkirurgen! 
!!!!
Fick vara med på två CABG (bypassoperationer), hålla i ett slående hjärta och i ett stilla hjärta (man stillar hjärtat under operation för att kunna operera i det, samtidigt kopplar man slangar till aortan och höger förmak och leder runt blodet i kroppen via en maskin som syresätter och pumpar det). Det var så coolt! Visst, alla organ är ju viktiga och så men jag tycker hjärtat är coolast. Och hjärnan då men den är mer läskig för den är så omtålig. Ännu en sak att lägga till i min coola lista som just nu då toppas av dessa:

1) vara med på öppen hjärtoperation
2) vara med på op av brustet aortaaneurysm 
3) elkonvertera en patient med förmaksflimmer
4) vara med på op av femoralis-TEA
5) vara med på op av hjärnan

Man kan ju se två röda trådar i vad jag tycker är coolt och det är tydligen hjärta/kärl och operation. Har inte reflekterar över det innan. Har faktiskt mest reflekterat över att jag nog inte vill bli kirurg för det verkar så stressigt och pressigt. Men man måste ju inte jobba med det man tycker är coolast. Dessutom så hamnar antagligen några av sakerna högt på listan just för att jag fått göra det själv (elkonvertering) eller känna på saker (hjärtop, TEA). Så jag tror att allt kommer ge mig mer eller mindre kickar när jag väl får börja göra det själv! Första tiden i alla fall :)

För övrigt har hela denna veckan varit väldigt rolig! Varit på kärl de tre andra dagarna och jag gillar't! Tycker det är spännande och häftigt men också läskigt och obehagligt när det blöder, så lite skräckblandad förtjusning hehe. Dessutom trevliga handledare som brydde sig om oss - sånt gör mycket! :)

1 kommentarer

Cecilia/Medrek Rekrytering AB

05 May 2015 14:23

Hej!
Jag vill gärna komma i kontakt med dig gällande ett inlägg på din blogg, men hittar inte din mailadress någonstans. Du får gärna skicka iväg ett mail till mig!

Med vänliga hälsningar
Cecilia Eklund

Kommentera

Publiceras ej