Något som är väldigt vanligt när man går på op är dessa långa pauser mellan operationerna, som man aldrig vet längden på. Pausen kan vara allt från 30 min till 3h, så jag lärde mig snabbt att ta med boken så jag kan läsa i pauserna. Något jag dock fortfarande inte lärt mig är att våga ta mig tid till att ära lunch! Förra veckan skulle vi få gå med på en op och då ringde läkaren till salen och frågade om de var på g eller inte och då höll de tydligen på att söva. Det var vid lunchtid, men op respekterar inte lunchtider utan man får liksom äta när man har en paus. "Gå ni och ät snabbt och kom tillbaka om 20 min så hinner ni tills den börjar" sa läkaren till oss. Problemet är bara att det tar fem minuter att gå till läkarhuset där jag har maten, så tio fram och tillbaka, och sen tar det minst 5 minuter att värma maten så när jag väl satte mig för att äta var jag i princip tvungen att gå. Så jag slängde i mig 1/4 av maten snabbt och stressade tillbaka, men när jag kom till op fick jag veta att det var förberedelser kvar. Så vi satt och väntade i 30 min till...
Så idag när min läkare kl 11.25 säger "de har tagit in pat och förbereder hen nu, det är bra, jag ska gå iväg och äta lite snabbt men kom hit om en stund". Av erfarenhet går jag också och äter lite snabbt, hela lunchlådan denna gången, vilket tar mig fram till 12 innan jag är tillbaka, funderar lite på om de kan ha startat opn än, men när jag kommer till salen håller de bara på att söva.... Jag frågar en sköterska ungefär när de ska börja och hon säger "om ungefär en halvtimme". Jahaja. Då kunde jag ju ätit i lugn och ro. Menmen, tur att jag har min bok med mig i alla fall!

Kommentera

Publiceras ej