Så sjukt. Och här går vi och gnäller om hur jobbigt vi har det under studierna och att det är så självklart att man måste få slappna av och ha kul också. Jag har gnällt en del om hur jobbig denna terminen varit för att det förväntas att man ska plugga utöver praktiken 8-16, vilket jag bara pallade den första månaden, sen ville jag ha ett liv igen. Och så jämför man med hur denna kinesiska tjejen pluggat i ett år!!??!! Och seriöst, förberett sig för högskoleprovet sen sexan??!
Hua, vad glad jag är att jag bor i Sverige!
Sen får man såklart tänka på att det här hos oss typ är "normen" att man ska göra andra saker utöver studierna också, engagera sig i studentlivet med alla dess olika möjligheter, träffa kompisar, träna, festa, etc. I Kina kanske det är helt självklart att man bara träffar vännerna i skolan för resten av tiden sitter man och råpluggar hemma. Även om det är jobbigt är det ju vad alla gör så man har liksom inget roligare för sig. Här är det ju mer så att om man sitter och pluggar hela dagarna får man ju ångest över allt roligt man missar :P Och så slits man mellan att följa rådet man jämt hör "man är bara student en gång, så ta vara på den tiden" och plugga ordentligt så man blir en bra läkare. Eller det kanske bara är jag? 
Nåja, nu ska då jag sätta mig och plugga i tre timmar också! (För sen ska jag träna, hehe.)

Kommentera

Publiceras ej