Det är verkligen inte alla gånger jag tycker att jag blir bra bemött när jag går till läkaren. Men denna gången var nog den absolut bästa någonsin!
Ställa en öppen fråga och låta mig prata fritt - check. Anamnestagande enligt mallen - check. Fråga riktade kompletterande frågor - check. Fråga mig vad jag vill ha ut av besöket - check. Sammanfatta min berättelse - check. Och så vald klinisk undersökning utefter det. Jag fick andas forcerat expiratoriskt och blåsa i PEF-mätare. Och sen fick jag höra precis vad hon trodde (pollenallergi med astma, möjligtvis också kvalsterallergi) och fick en jätteutförlig beskrivning av vad jag skulle få för något (Inhalationssteroider, långverkande bronkdilaterare och kortisonnässpray), hur jag skulle ta dem och vad de var till för och hur jag kunde öka/minska doserna beroende på vad jag fick för reultat. OCH så fick jag en telefontid mitt i sommaren för uppföljning av hur det gått och om jag har några fler frågor då. Plus ett phadiatop-blodprov som jag fick gå och ta direkt! Och så frågade jag om min plötsliga okontrollerbara trötthet den senaste månaden kan bero på detta (vilket jag misstänkt), och hon bekräftade den tanken, men sa att om den inte går över får vi ta ett blodvärde och sköldkörtelprover (vilket jag har funderat ett tag på).
 
Med andra ord fick jag ut precis vad jag ville av mitt besök, och mer därtill tillochmed! Så jag tänker aldrig någonsin gå till någon annan läkare på vårdcentralen än denna, haha! Dock så ljög jag om att jag pluggade till civilingenjör istället för läkare, annars hade det med 100% säkerhet inte varit lika utförliga förlaringar av allt. Det är som att läkarna på något sätt "slappnar av" i sitt läkararbete när de hör att jag också pluggar till läkare. Typ förutsätter att jag känner till allt de känner till (vilket jag verkligen inte gör!), och då kanske de låter bli att förklara en undersökning eller sina tankar kring mitt tillstånd. Jag menar jag kan inte allt än! Och även om det visar sig att läkaren har tänkt precis så som jag har tänkt så vill jag ändå höra det från hen! Dessutom kan det ju vara bra för mig att få utförlig information om hur jag ska ta de här inhalationerna också, även om jag ha ett hum om det. Är jag patient vill jag bli behandla som patient. Punkt!
 
Men så i alla fall så har jag fått den här pulmicorten nu och så får jag reda på nästa vecka vad jag är allergisk mot. Perfa! Det var precis vad jag ville ha! Dessutom kan jag hämta ut bronkdilateraren och kortisonnässprayen om jag känner att de besvären inte släpper. Verkligen ett exemplarisk läkarbesök! Karro nöjd :)

Kommentera

Publiceras ej