Fick en fråga om hur det är att plugga till läkare så jag tänkte berätta min personliga upplevelse (sorry att det tog över en månad att skriva inlägget!). Självklart är det inte en objektiv bild, svårt att vara objektiv om något man är mitt uppe i. Det är min subjektiva bild. Dessutom är det bara en bild av hur det är i Lund, andra städer har helt andra upplägg så dem vet jag inget om. Men i alla fall.
 
Innan jag började på läkarprogrammet hade jag hört hur jobbigt det skulle vara, samtidigt hade jag hört att "det svåraste är att ta sig in, sen blir man vallad som ett litet får genom terminerna för alla är så måna om att alla studenter ska klara sig", så mina förväntningar var väl att det skulle vara jobbigt men att man skulle få hjälp.
 
Varje termin har en huvudkurs (T.ex homeostas på T3) och parallellt med huvudkursen har man också den lilla kursen professionell utveckling (PU) på 1,5 poäng som tar upp många fler timmar än man tänker att en sån liten kurs ska göra! På T1-T2 tyckte jag den var helt överflödig, på T3 började vi faktiskt lära oss vettiga saker och sen på T4-T5 tyckte jag den var väldigt bra! Med PUn fick vi komma ut lite i verkligheten, på T1 fick vi svansa efter en läkare en dag, på T2 gå en dag på äldreboende osv, gå någon dag på vårdcentral, lära oss samtalsmetodik och en massa etik. En. Massa. Etik. Och utvärderingar och reflektioner. PU-människorna älskar det!!! Vi studenter älskar det inte lika mycket. Men allt som allt är PUn helt okej.
 
T1
När jag började termin 1 var det mycket på en gång med nollning, skaffa nya kompisar, lära känna ny stad, komma iordning i sitt nya boende och samtidigt skulle man börja plugga. Och hur pluggbördan känns beror kanske också på om man kommer direkt från gymnasiet eller från ett uppehåll. Egentligen tror jag inte det är så mycket mer än på gymnasiet här i början, men eftersom jag kom från ett uppehåll kändes det som enorma mängder jag helt plötsligt skulla läsa och lära mig! Jag tyckte det var ett skämt vad alla äldrekursare sa: "njut av din tid nu och gör saker utanför skolan, för det blir bara mer och mer för varje termin!" Jag minns att jag tänkte: whaaat? Hur ska jag hinna plugga mer?? 
Första terminen var uppdelad i grundkurs i typ 8 veckor med efterföljande tenta, under den fick vi lära oss lite om allt och det var sjukt intressant men lite förvirrande gällande hur djupt man skulle läsa liksom. Sen var det Cellbiologikurs resten av terminen och så en tenta på det. Cellbiologin var mer soft än grundkursen men man kunde göra den jobbigare om man ville (eller bara inte fattade var man skulle begränsa sin läsning) vilket jag glatt gjorde. Läste på mig om minismå detaljer och molekyler som jag egentligen inte behövde kunna men kunde briljera med lite på PBLen, och som jag inte kommer ihåg ett skvatt av nu!! Så gör inte om mina misstag utan ta det slappt ;)
Kanske ska förklara vad PBL är förresten, det står för ProblemBaserat Lärande och används på nästan alla läkarprogram i Sverige (utom Gbg typ?), det går ut på att man är indelad i en grupp på ca 8 personer som man träffas i två gånger per vecka. Första gången får man ett fall som man ska arbeta sig igenom enligt en speciell mall "fakta, frågeställning, brainstorm, hypotes, studiemål" och på andra mötet går man igenom vad man har lärt sig. Lite längre upp i terminerna kunde man också få lösa fallet i slutet. Det är ett sjukt bra sätt faktiskt för man blir motiverad till att läsa på det man ska läsa på varje vecka och kan hålla sig någorlunda i fas. Dock blev det lite segt att ha det i 2,5 år.
Schemat var slappt på T1, en vanlig vecka kunde se ut såhär:
Måndag: PBL och föreläsningar 8-15
Tisdag: PU 8-12
Onsdag: Föreläsningar 13-15
Torsdag: Ledigt
Fredag: PBL 9-13
 
T2 och T3
Termin 2 var terminen där vi började mikroskopera och ha anatomiundervisning, utöver vanliga föreläsningar och PBL. Det var kul för då fick man göra något annat, jag tyckte till och med att det var lite kul att mikroskopera, dessutom hade man snygga och trevliga äldrekursare som amanuenser (typ lärare) så det var ju också kul, haha ^^ T2 handlade om nervsystemet och rörelseapparaten, dvs hud, muskler, leder och allt sånt där.
T3 var typ samma sak som T2, fast då tyckte jag inte längre att mikroskopin var rolig :P T3 handlade om alla friska organ i kroppen, hur de fungerar när de är friska, normalfunktionen. Lätt roligaste terminen på preklin! (Preklin = terminerna innan man kommer ut på klinik)
Man hade en hel del håltimmar så då kunde man ju sitta i skolan och plugga. Inte så mycket hellediga dagar längre som under T1 men ändå många där man bara hade korta lektioner så en hel del ledighet under dessa terminer också!
Schemat såg typ la ut såhär:
Måndag: PBL och föreläsningar 13-18
Tisdag: Föreläsningar 8-10, PU 13-16
Onsdag: Anatomidemonstratin 8-10
Torsdag: Föreläsningar 10-16
Fredag: Mikövning 15-17
 
T4
Detta var då vi började lära oss om sjuka kroppen. Klassen splittrades på två (Lund och Malmö) och jag kan bara tala för hur undervisningen i Lund såg ut. Vi läste massa om mikrober, dvs bakterier, virus, parasiter och sånt. Det var intressant, men samtidigt jobbigt. Alltså memorera en miljon mikrobers namn och vad de gör, hur de smittar, vilka symptom man får, om de går att behandla, osv. Och sen i slutet av terminen lärde vi oss om hjärtats och lungornas sjukdomar också. Mer i min smak.
Något som var najs var att vi hade veckosammanfattningar varje fredag! Dessutom började vi med obduktioner denna terminen! Vi hade 1 var. Det var sjukt nervöst och lite obehagligt, men ändå spännande!
Nu var det inte så mycket ledighet längre utan schemat såg lite fylligare ut. Däremot började vi typ aldrig tidigare än 8.30, förutom fredag som var 8.00, jag minns hur jobbigt jag tyckte det var då, för bläää då måste jag ju gå upp 7, det är ju astidigt! Haha! Alltså verkligen HaHa!
Måndag: PBL och föreläsningar 8.30-14
Tisdag: Föreläsningar 9-15
Onsdag: PU 9-16
Torsdag: Föreläsningar 9-12
Fredag: PBL och sammanfattning 8.00-13
 
T5
T5 fortsatte i T4s bana med sjukdomar i resterande organ i kroppen. Fokuset var dock på hur sjukdomen började och vad som hände i organet, symptom och lite om hur man skulle diagnosticera det. Boken Klinisk kemi rekomenderades hett och vi hade ganska många föreläsningar i ämnet med en sjuuuukt seg föreläsare, inte mitt favvoämne. Inte så mycket behandling mot sjukdomen. Vi hade obduktioner också denna terminen, två var! Vi introducerades också i mini-CASE-metodik istället för PBL (thank you lord!) och fick vara tre heldagar på vårdcentral!! Man gick mycket uppdelad i mindre grupper på ca 9-16 elever och inte så mycket i helklass.
Detta var en kort kurs på en intensiv halvtermin, vars tenta jag sjabblade bort för att jag var omotiverad och hellre spexade än pluggade. Formatet att ha tenta efter halva terminen funkade inte för mig alls, efter två år med helterminstentor hade jag liksom fått ett mönster under terminen som var: den ambitiösa i-början-av-terminen-nu-ska-detta-bli-min-duktigaste-termin-fasen, sen gå ner i den omotiverade orkar-inte-hålla-på-såhär-vill-ha-ett-liv-jag-spexar-istället-fasen och istället för att gå upp i nä-nu-måste-jag-ta-tag-i-plugget-igen-fasen kom tentan pang på i den omotiverade fasen. Hehe.
En vecka kunde väl se ut såhär:
Måndag: Obduktion 8-12
Tisdag: Mini-CASE 12.30-14.30
Onsdag: PU och Lab 8-16
Torsdag: PBL 13-16.30
Fredag: Föreläsningar 10-15
 
T6
Terminen som alla hade varnat för kom ändå som en chock för mig. I genomsnitt 8 timmar på sjukhuset varje dag. Och då förväntas det att man ska plugga utöver denna redan-40-timmars arbetsvecka! Om det ändå räckte där. Till det kommer det älskade pendlandet jag åsamkade mig själv när jag valde Helsingborg som placering. I snitt blir det 2,5 timmars pendling varje dag (för tågen går ju inte när jag vill och jag slutar typ alltid precis när ett tåg går så jag måste vänta tills nästa). Det är jävligt mycket förlorad tid. Några exempel: börjar jag 8.15 kan jag ta ett tåg 7.20 och cykla hemifrån 7.00, börjar jag däremot 8.00 måste jag ta ett tåg 6.50 och cykla hemifrån 6.30. Slutar jag 16.00 hinner jag kanske med 16.15-tåget (beroende på om vi slutar i tid) och då är jag hemma 17.00, missar jag det går nästa tåg 16.40 och bringar hem mig 17.30. Alltså jag är fortfarande fascinerad över denna pendling. Ovan som jag är med pendling så hade jag räknat med 1,5 timme varje dag, acksåfel.
Nu har hela terminen gått och jag tycker fortfarande att det suger att pendla. Men för att väga upp det så har vi det väldigt bra i Helsingborg. Nästan alla handledare man möter vet om att man ska komma (många har våra foton uppklistrade på tavlan), är trevliga, tycker det är kul att man är där, låter en göra så mycket som möjligt och förklarar gärna om man har frågor. Dessutom har man ofta en och samma handledare en hel vecka, vilket är bra för då får man lite kontinuitet i det hela. Nu har jag inte gått i Lund och Malmö så jag vet ju inte exakt hur de har det där, men av vad jag hört är det inte riktigt på detta viset.
Förutom den extrema tidsbrist jag helt plötsligt fått i mitt liv pga pendlingen (önskar mig ett Hermione-timur i julklapp så ni kan börja leta redan nu) så har arbetsbördan ökat. Som läkarstudent på klinisk termin är det tydligen förväntat att plugga typ 60-timmarsveckor? Synd att jag bara får poäng för 100% studier då... Nu låter jag väldigt negativ men alltså man ska inte förvänta sig att ha lika mycket till liv och samtidigt lyckas väldigt bra på klinterminerna, så är min personliga upplevelse. Smart som jag var ignorerade jag alla varningar och tog på mig orkester, spex, lundakarneval, USA-turné och hela tjofaderittan, så vi får väl se hur det går med tentan haha!
MEN alltså förutom att jag inte riktigt har kommit in i det här så är det jättekul att gå på klinik! Verkligen jättejättekul! Om man tycker de prekliniska terminerna är lite spännande så är det ingenting jämfört med klinik! Dessutom känns det som att det är först nu man börjar lära sig grejer som man verkligen kommer använda i arbetslivet. Visst, alla dagar händer det inte så mycket, och på alla placeringar har man inte underbara handledare, men de flesta jag mött har varit väldigt bra och jag har ändå fått se en hel del! Och fått göra en hel del! Speciellt under akutenplaceringen! Kände mig nästan som en AT-läkare där hehe. Man är ju så grön så det är inte sant först när man kommer ut, men då blir ju alltallt mer spännande också :) Mitt häftigaste moment under terminen är fortfarande när jag fick elkonvertera en patient med förmaksflimmer!
Mitt schema denna terminen har sett ut i princip såhär varje vecka:
Måndag:  Morgonmöte, klinik och gruppövning 8.15-16.00
Tisdag:  Klinik och föreläsningar 9.00-16.30
Onsdag:  Klinik och gruppövningar 9.00 (ibland 8.00)-16.30
Torsdag:  Föreläsningar och klinik 8.30-16.00
Fredag:  Morgonrond och klinik 8.00-12.00 (hallelujah älskade fredag!!)
 
Och nu i efterhand när jag suttit och gjort några extentor så har jag märkt att saker omedvetet fastnat i mitt undermedvetna, trots att jag knappt läst något alls på terminen, bara av att vara på klinik och föreläsningar. Jag fasade ärligt talat för att vara den där pinsamma studenten som får 30 poäng av 120 på tentan, men nu är jag ganska säker på att det kommer gå bättre än så ;)
 
 
SÅÅÅÅ det var det "lilla" inlägget om hur jag tycker det är att plugga till läkare i Lund. Grattis till den som orkat sig igenom hela, värt en guldstjärna! ;)

11 kommentarer

Mika Rytkönen

18 Jul 2016 18:52

Hej! Tack för roligt läsning. Fick lite inblick i hur det är att studera till läkare.
Nu får jag återgå till att titta till mina patsienter som väntar på service. Jag reparera biljettskrivare, såna som används an flygbolag, rederier museer mm. Dom bli också sjuka ibland och behöver vård men kanske mest kärlek för att fungera bra.

tammyul60

24 Apr 2018 14:58

My unruffled project:
http://karin.web.telrock.net

irmang3

25 May 2018 11:10

Stared unusual contract:
http://bernice.web1.telrock.net

brandyoq60

02 Aug 2018 01:37

Updated engagement sheet:
http://tamra.post1.telrock.org

earlinexz1

06 Aug 2018 17:28

Updated project sheet:
http://silvia.go.telrock.net

ellaqt69

21 Aug 2018 08:08

Prepare recto moved:
http://kara.blogs.telrock.org

marlarc60

26 Aug 2018 06:57

Shemales from group networks
http://shemale.replyme.pw/?personal-maddison
shemale shemail shemalemovie.com shemails shemalesex

Content Spinning

07 Sep 2018 14:07

Le spinning de contenus autorise l'automatisation génération de contenus unique de manière aisée. cette manière de faire consiste à paraphraser du texte déjà existant, permettant de gagner du temps efficacement. Il existe plusieurs logiciels et outils de content spinning mais aucun ne permet d’effectuer des textes de bonne qualité sans perdre trop de temps. Avec Content-spinning. fr, vous pouvez enfin automatiser la construction de vos master-spins !

vanessagi1

19 Sep 2018 03:45

My up to date suss out d evolve:
http://scott.projects.telrock.org

EdwardSeent

10 Oct 2018 08:51

Are you looking to get an essay on-line? Or are you currently to purchase essay paperwork? Effectively look no further, for you personally lookup has ended because you have landed yourself from the actual position that you just should be. Why? Simply because it has been our single obligation to actually will be able to buy reports on-line pertaining to the numerous subject areas that you should have specifically taken care of inside your essay. From, it will be possible to acquire an essay that has been well investigated and whose display fulfills the requirements needed to meet stop exceed the limit of the excellent essay.
http://tirsaktaci.com/category/essay/

Ronaldcon

21 Nov 2018 21:11

Since 2013, the CB Passive Income has been helping many people to make money online, including generating passive income for them.

But the most exciting part is the latest version - version 5.0.

With this new version, you'll now be able to clone proven funnels...

http://webbyt.co/cb3 - Learn More Here

These funnels will include:

* Opt-in funnel
* Book funnel
* Evergreen webinar funnel

Check out the full scoop here...

http://webbyt.co/cb3 - Get Started Now

Kommentera

Publiceras ej