Vad lustigt att jag i början av terminen gjorde en kategori som hette "Termin 7" och har typ noll inlägg i den? Så kan det gå ibland. Trist. 
Denna terminen har jag i alla fall läst om ögon, öron näsa hals, dermatologi, reumatologi, infektion och neurologi. Det har varit en jätterolig termin faktiskt! Mycket att göra, speciellt första halvan av terminen, men roligt! Vi har inte gått på så mycket avdelning denna terminen, vilket är ett plus, för arbetet på avdelning är väldigt segt och sällan så väldigt givande för en student. Det har varit desto mer mottagning - studentmottagning! Himla kul men också himla svårt, speciellt andra veckan på terminen när man skulle börja ta sina egna öron och ögon-patienter och inte kunde typ nåt än! Och så jar man fått göra så mycket själv! På öron fick jag fått kolla i öron, suga ut vax och kolla i svalg med fiberoskop. På derma fick jag ta stansbiopsi och operera bort en basalcellscancer och sy igen såret - helt själv! På reuma fick jag injicera kortison i en handled. På infektion fick jag göra en lumbalpunktion. Och hela tiden har det ställts krav på oss att presentera patienter muntligt, vilket ibland har varit jobbigt men nog bra träning det också. Och så har man fått se så mycket! Olika patienter och tillstånd. På dessa specialitéer kan man faktiskt SE saker med blotta ögat, vilket jag gillar! Som sagt en väldigt givande termin! 
Nu har jag bara en vecka på neuro kvar (en väldigt soft vecka!) och sen har jag tre veckors infektionsteori vilket nog också kommer bli lite lugnare.  (Förutom då tentaplugget som jag måste börja med typ nästa v!)

Anledningen till att jag inte har haft någon ledig tid är för att jag har fått pendla till Hstad hela tiden på helgerna, delvis för att min mamma har flyttat från oktober tom december. 20 år skulle rensas och flyttas till nya lägenheten, herregud vad mycket jobb! Men nu kan jag koncentrera mig på skolan igen, bara 4 veckor kvar att koncentrera sig på men jaja bättre det än inget. 

Kommentera

Publiceras ej