Åkte hemifrån 6.25, kom hem 22.45, vilket blir 16 h och 20 min, av vilka 13 spenderades aktivt på sjukhuset! Det är inte ett enkelt yrke jag valt alltså... :P
Hade lite otur med jouren dock för det var en brand i Hbg och larm på hela akuten, så läkarna var tvungna att försöka skriva ut /skicka vidare alla andra patienter (som inte kom från branden) så snabbt som möjligt och därmed fanns det inget tidsutrymme för mig att göra anamneser eller undersökningar själv. Och sen i slutändan var det ingen som blev allvarligt skadad i branden (tur), alltså inget spännande väldigt akut fall för mig att följa med på som kompensation för att jag bara fick vara svans utan att göra i princip nåt i tre timmar (otur). Så allt som allt var jouren kanske inte det jag hade förväntat mig, men jaja. Fick ta en egen patient sen i slutet och prata med, undersöka, diktera och remittera och hålla på så det var väl inte helt katastrof, men jag hoppas de nästkommande blir mer aktion för min del!
Däremot var min förmiddag helt fantastisk! Vilken otrolig handledare! Borde man förvänta sig att alla ska vara såna egentligen? Efter förra veckans slöa takt var det en dramatisk skillnad! Hen hade bara två patienter, så det var inte däri det fantastiska låg, utan i att hen mycket grundligt gick igenom runt 6 andra patienter (alla med olika diagnoser) där hen först visade oss svar på rutinblodprover för patienterna och sen frågade en miljon frågor och följdfrågor så att vi själva fick tänka ut vad det kunde vara för sjukdom, vilka följande undersökningar man ville ta, vad man skulle behandla med osv och fick följa patienternas blodprover under en tidsperiod. Sjukt lärorikt! Och det var asgött att bli så positivt överraskad med hur mycke jag kom ihåg av det jag slöläste förra veckan, och till och med lite äldre kunskap (som det tog ett tag att gräva fram men ändå!), så nu har jag lite hopp om min framtid som läkare igen! ^^

Nu ska jag störta i säng, har sovmorgon till halv åtta imorn, om jag snålar med tiden kanske t.o.m till kvart i åtta, yesssss!

Kommentera

Publiceras ej